Ezért egy előterjesztést nyújtottam be a február 25-ei testületi ülésre, amely a csepeli HÉV sorsáról, jövőjéről szól. Remélem, hogy az ülésen módunk nyílik megismerni azokat a terveket, amikről Borbély Lénárd korábban beszélt és amik meggyőzték őt arról, hogy jó ötlet villamossá alakítani a HÉV-et.
Az előterjesztés alább olvasható:
Tisztelt Képviselő-testület!
A Fővárosi Közgyűlés 2016. január 27-én az olimpia-rendezési pályázattal kapcsolatosan döntést hozott a pályázathoz kapcsolódó, úgynevezett mesterterv elfogadásáról. (Az előterjesztés mellékleteként letölthető innen: http://infoszab.budapest.hu:8080/akl/tva/Tir.aspx?scope=kozgyules&sessionid=6746&agendaitemid=90577) Ebben a tanulmányban az olimpiarendezéshez kapcsolódóan a csepeli HÉV vonalának teljes és a Ráckevei HÉV részleges villamoshálózatba történő integrálása szerepel.
Idézet a dokumentum 160. oldaláról:
„Mivel minden vonalat hosszú szerelvényekkel kell kiszolgálni, ez megnöveli a járműigényeket. Célszerű minél több helyen hármas Tátra szerelvényeket alkalmazni oly módon, hogy a középső pótkocsi akadálymentesített pótkocsi legyen.
A csepeli HÉV vonal villamoshálózatba integrálására nem az olimpia miatt van szükség, hanem az elavult járműpark és a rossz átszállási kapcsolatok miatt régóta esedékes felújítás követeli meg. Az átalakítás eredményeképp a maival megegyező kapacitású, 2,5 perces közös követésű 1A és 6-os villamos járat adná a kötöttpályás kapcsolatot Csepel és a belváros között. (a 4-es villamos továbbra is Budára közlekedne). Gyors és átszállásmentes kapcsolatot biztosítva valamennyi metróvonalhoz. Ehhez a 2-es villamos végállomásától 800 fm-en új vágányok kiépítése szükséges a Kvassay hídig, amely az olimpiai játékok idején természetesen le lenne zárva. Továbbá ki kell építeni a Soroksári út és a Ferenc körút között hiányzó kapcsolatot a Boráros téren (270 fm). Az áramellátó- és felsővezeték rendszert a villamos közlekedésnek megfelelően kell átalakítani (600 V). A vasúti biztosító berendezések elbonthatók, villamos holdfényjelzők telepíthetők.”
Az átalakítás megvalósíthatóságával kapcsolatban az elmúlt hetekben élénk vita alakult ki a közéletben, miközben a felmerülő kérdésekre érdemi válaszok, esetleg ezeket alátámasztó hatástanulmányok nem kerültek nyilvánosságra.
Ezzel szemben tény, hogy a villamossá alakítás terve ellentétes a főváros Budapest 2030 Hosszú Távú Városfejlesztési Koncepció néven ismert fejlesztési elképzeléseivel, melyben az 5-ös metró (Észak-Déli regionális gyorsvasút) megvalósítása szerepel 2030-ig. („Az elővárosi közlekedési rendszerbe integrálva, a Duna tengely mentén egy kapacitív elővárosi vonal kialakítását eredményezné a HÉV vonalak összekötése, és regionális gyorsvasúttá fejlesztése, mely a belvárosban metróként funkcionál.”)
Véleményem szerint továbbá ellentétes az alig fél éve elfogadott csepeli Integrált Településfejlesztési Stratégiával (ITS), amelynek egyik fontos célkitűzése a kerület térségi szerepkörének erősítése és ennek megvalósításában fontos szerepet szán a kötöttpályás közlekedésnek is. (Erősségek, lehetőségek: „Tervezett budapesti gyorsvasúti hálózat fejlesztés a HÉV-et felváltó regionális gyorsvasút pesti belváros alatti továbbvezetése, és csepeli meghosszabbítása” Gyengeségek, problémák: „A HÉV vonal Csepel belvárosában való végződése, a déli területek és az agglomeráció felé való nyitás hiánya”).
Szintén ellentmondásban van a terv Csepel Településfejlesztési Koncepciójával (TFK) [„a kötöttpályás közlekedési elemek (tömegközlekedés – HÉV – és teherforgalom) és ezek kapcsolatainak fejlesztése, korszerűsítése is hangsúlyos cél.”].
Figyelembe kell továbbá venni, hogy maga az olimpiai tanulmány is úgy fogalmaz, hogy „a budapesti olimpia megrendezése akkor hasznos a főváros számára, ha a játékok kapcsán – a város számára szükséges – fejlesztések valósulnak meg, amelyek az olimpia nélkül nem lennének elérhetők, vagy legalábbis megvalósítási idejük kitolódna.”
Ez értelmezésem szerint annyit jelent, hogy az 5-ös metró néven évtizedek óta létező terv megvalósításának kellene megtörténnie. Amennyiben ez az esetleges rendezésig nem történhet meg, akkor is az ennek későbbi megvalósítását nem veszélyeztető beruházásokat kell eszközölni, például a HÉV vonalának olimpiával érintett szakaszán történő föld alá vitelét, illetve a járműpark modern, járművekre való cserélését.
A jelenleg megismerhető adatok szerint ráadásul az olimpia ideje alatt a csepeli HÉV helyett közlekedő villamos végállomása Csepel-szigeten lenne, ahonnan több száz méterre található csak átszállási lehetőség (ahogy ez a mellékletként csatolt ábrán is látható). Ez az állapot nyilvánvalóan hosszú ideig állna fent, amennyiben a rendezés jogát elnyeri Budapest, hiszen az atlétikai stadion építésének megkezdésekor fel kellene számolni a HÉV vonalát.
Mind ezek alapján úgy vélem, a csepeli lakosok és az agglomerációban élők érdekét az szolgálná, ha a régóta halogatott 5-ös metró megvalósítási munkálatai kezdődnének meg a villamossá alakítás helyett. Továbbá a csepeli képviselő-testületnek kötelessége a csepeliek hosszú távú érdekeit szolgáló megoldást támogatni, ezért javaslatot teszek arra, hogy a testület nyilvánítsa ki elkötelezettségét Budapest hosszú távú városfejlesztési koncepciója, Csepel nemrégen elfogadott Integrált Településfejlesztési Stratégiája (ITS) és hosszú távú Településfejlesztési Koncepciója (TFK) mellett, illetve az abban foglalt 5-ös metró (Észak-Déli regionális gyorsvasút) megvalósítása mellett.
Kérem a tisztelt képviselő-testületet a határozati javaslat támogatására.
Budapest, 2016. február 15.
Hudák János
önkormányzati képviselő
- számú Határozati javaslat
Budapest XXI. kerület Csepel Önkormányzata úgy dönt, hogy összhangban Budapest hosszú távú városfejlesztési koncepciójával, Csepel elfogadott Integrált Településfejlesztési Stratégiájával (ITS) és hosszú távú Településfejlesztési Koncepciójával (TFK) a kerület hosszú távú érdekeit szem előtt tartva az Észak-Déli regionális gyorsvasút (5-ös metró) megvalósítását támogatja a csepeli HÉV (H7) villamoshálózatba integrálása helyett. Ezért felkéri Borbély Lénárd polgármestert, hogy a Fővárosi Közgyűlésben, illetve Magyarország Kormányával kezdjen egyeztetéseket a beruházás megvalósításával kapcsolatban és tájékoztassa a csepeli közvéleményt annak eredményeiről.