Megosztás
2016.12.22. |

A 4-es metrót vizsgáló OLAF arra a következtetésre jutott, hogy a projekt során szabálytalanságok és csalások sorozata volt tapasztalható, és a korrupció gyanúja is felmerül - írja a mai Politico. Mindezek miatt a finanszírozó Bizottság és az Európai Beruházási Bank számára a finanszírozás jelentős részének, közel 90 milliárd forintnak a visszakérését javasolja.

 

Az ügyben a miniszterelnöki kabinet nyilatkozata, - mely szerint a kormány segítette a fővárost a projekt megvalósítása során, de innentől kezdve az Budapest dolga - nem sok jót jegyez. Ilyen összegű követelés azonnal fizetésképtelenné tenné, és csődbe vinné Budapestet. A pénzügyi korrekció ráadásul tényleges pénzvesztéssel jár: a 2007-2013 közötti pénzügyi időszakot már lezárták, így a visszakövetelt összeg átcsoportosítása más projektekre sem lehetséges. Ilyen nagyságrendű váratlan költség pedig még az állami költségvetésben is problémákat okozhat.

 

A 4-es metró a kezdet kezdetétől felesleges beruházás volt, ahogy arra a zöld szervezetek már a 90-es években rámutattak. A Bizottságnak elküldött várható utasszámok és kihasználtság tündérmesék világába tartoztak. A becsült kihasználtság brutális túlbecslése nem egyedi – ugyanakkor az Európai Számvevőszék egy 2014-es jelentése éppen arra szólította fel a Bizottságot, hogy vizsgálja sokkal komolyabban meg a közlekedési beruházásoknál az ígért utasszámok, a hasznosság és megtérülés valósághoz való viszonyát. Márpedig ha ez bekövetkezik, akkor uniós pénzből megvalósult, valós indokoltság nélküli projektek sokasága kerülhet bajba – hogy csak egy viszonylag jelentéktelent mondjak, a felcsúti kisvasút.

 

2016. december 22.
Jávor Benedek a Párbeszéd európai parlamenti képviselője

Nekünk mindenki számít!

Csatlakozz!