Megosztás
2016.2.9. |

„Régóta elhalasztott fejlesztések valósulhatnak meg akkor, ha a 2024-es budapesti olimpia megrendezéséhez kapcsolódóan fejlesztenének Csepelen.” - írja Borbély Lénárd polgármester a csepel.hu-n. Amennyiben a tervezett villamosra gondol, ki kell, hogy ábrándítsam: nincs igaza. A régóta halogatott fejlesztés ugyanis az 5-ös metró (más néven Észak-Déli regionális gyorsvasút), aminek a megvalósítását a jelenlegi hatalom még Budapest hosszútávú településfejlesztési koncepciójában is támogatta, most mégis a süllyesztőbe kerülhet a hirtelen felmerült csepeli villamos miatt.

  

A polgármester ráadásul úgy akarja pozitívumként eladni a változást, hogy most már azt is beismeri, menetidő növekedéssel járhat a HÉV villamosra való cserélése. Bár ő azt állítja, pontos tervek vannak már kidolgozva a villamosra, amik meggyőzték őt, Tarlós István főpolgármester minapi sajtótájékoztatóján azt mondta, vizsgálják a lehetőséget. Jó lenne tudni, mi az igazság, mert egyelőre úgy tűnik, Csepel polgármestere biankó csekkre adta aláírását. Ennek viszont majd a kerület lakosai viselik a következményeit.

 

Ez - a csütörtökön elküldött nyílt levélben megfogalmazott kérdéseken kívül – továbbiakat vet fel.

 

Nincs még két éve sem ugyanis, hogy az akkori csepeli polgármester, Németh Szilárd megbízása alapján a kerület főépítésze egy civil szervezet megkeresésére levélben erősítette meg, hogy a kerület vezetése az 5-ös metró mielőbbi megvalósítását támogatja. Van azonban ennél még sokkal frissebb dokumentum is, történetesen a kerület 2015 szeptemberében elfogadott Integrált Településfejlesztési Stratégiája (ITS), amely a „térségi szerepkör erősítése” részcél esetében több helyen taglalja az 5-ös metróként ismert HÉV fejlesztést.

 

Erősen kétlem, hogy alig fél évvel az ITS elkészülte után komoly, szakmailag előkészített dokumentumok lennének a villamossá alakítás újkeletű terve mögött. Sokkal valószínűbb, hogy az olimpia lázálmában égő vezetés mindent az annyira áhított rendezésnek rendelne alá, mit sem törődve a hosszú távú tervekkel, illetve az egész déli agglomeráció érdekével.

 

Ehhez asszisztál most Borbély Lénárd és próbálja védeni a mundér becsületét a csepeliek előtt. Bizonygatja, hogy majd a villamostól, a szigetcsúcson megépülő, kajak-kenu szlalom pályától vagy a bmx- és teniszpályáktól megszűnik a kerület vidékies jellege. Hatalmas lehetőségként mutatja be az olimpiát, mert valószínűleg nincs tisztában azzal, hogy a csepeliek csak kicsivel több, mint tizede tartja fontosnak, hogy Észak-Csepelen nemzetközi jelentőségű sportlétesítmények fejlesztésére kerüljön sor, miközben a panelházak felújítását, a Gubacsi híd kiszélesítését és az iskolák fejlesztését nagyságrendekkel többen szeretnék (az adatok megtalálhatók az ITS-ben).

 

Arról nem is beszélve, hogy olyan ország ne akarjon olimpiát rendezni, amelyik 8 év alatt nem képes legalább néhány km-en föld alá vezetni egy HÉV vonalat és az érintett kerületnek, illetve az agglomeráció lakosainak annyit tud ajánlani, hogy a közlekedési problémák valódi megoldását jelentő 5-ös metró tervének elvetésével majd egy lassú villamosvonalat épít.