Ne zárják be a Déli pályaudvart!
2016.3.16. |A petíció aláírásával azt támogatjuk, hogy a Déli pályaudvar bezárása helyett a közösségi közlekedési rendszer átfogó fejlesztése legyen napirenden. A Déli személyforgalmi feladatai ne csökkenjenek, de az esetlegesen felszabadítható üzemi területeken a fejlett nagyvárosokhoz hasonló, a vasúti pályaudvarhoz kapcsolódó, környezetbarát városközpont alakulhasson ki.
Értetlenül állunk a Déli pályaudvar bezárásával kapcsolatos elképzelések előtt. Semmilyen érdemi közlekedéspolitikai vagy városfejlesztési érv nem támasztja alá a tervet, így az is felmerülhet, hogy valamilyen ingatlan-panama áll csupán mögötte.
A civil és a szakmai szervezetek is tiltakoznak, többek között a Magyar Kerékpáros Klub és a Magyar Mérnök Kamara Közlekedési Tagozatai egyaránt helytelenítik az elképzelést.
A Déli pályaudvar jelenleg Magyarország egyik legforgalmasabb vasútállomása, mely az elővárosi szerepe mellett komoly távolsági forgalmat is bonyolít, szerepe 1861 óta jelentős az ország vasúti közlekedésében. A dunántúli, egyben a balatoni vasútforgalom viselése mellett, a főváros nyugati, dél-nyugati elővárosi forgalmát is kiszolgálja, városközponti elhelyezkedéséből, metró és villamos kapcsolataiból eredően a Budapesten belüli szerkezeti pozíciói kiválóak. Ha a Déli nem lenne, a nyugati agglomeráció irányából jelentősen megnőne számos csomópont elérhetősége, a kényszerű bezárás idején is láthattuk nemrég, hogy Kelenföld nem képes átvenni a faladatait.
A korábbi években is, időről időre felmerült a pályaudvar átalakításának, megszüntetésének gondolata. A 2001-ben készült átfogó vizsgálat és más tanulmányok is arra az eredményre jutottak, hogy a pályaudvar megszüntetése szolgáltatásminőségi és közlekedéshálózat-fejlesztési szempontok alapján egyaránt indokolatlan. A Déli pályaudvar feladatköre a főváros vasúthálózati rendszerében nem pótolható. Megszűnése az utasokat mindenképpen hátrányosan érintené, a kieső feladatokat máshol csak fölöslegesen nagy költséggel lehetne megoldani.
A korszerű közlekedésfejlesztés a környezetbarát és megfizethető közösségi közlekedést helyezi előtérbe. Célzott tanulmányok és külföldi példák egyaránt igazolják azt, hogy a vasút személyforgalmi funkcióinak megőrzése és az érintett terület ingatlanfejlesztése egymást erősíthetik.
Támogatjuk a pályaudvar feleslegesnek mutatkozó üzemi és egyéb területeinek más célú felhasználását, például közpark, mértéktartó kereskedelmi vagy vendéglátó funkciók létesítését (nem pláza!!!), de csak a megtartandó vasúti személyközlekedési létesítmények mellé-, alá, vagy fölé-építésével.
Ezek mellett nem halogatható tovább a közösségi közlekedés érdemi, aktuális kérdéseinek megoldása, mint pl. az ütemes menetrend kiterjesztése az egész közlekedési rendszerre, a közös tarifa megvalósítása, vagy éppen a kedvezményrendszer gyökeres átalakítása!
A petíció aláírásával azt támogatjuk, hogy a Déli pályaudvar bezárása helyett a közösségi közlekedési rendszer átfogó fejlesztése legyen napirenden. A Déli személyforgalmi feladatai ne csökkenjenek, de az esetlegesen felszabadítható üzemi területeken a fejlett nagyvárosokhoz hasonló, a vasúti pályaudvarhoz kapcsolódó, környezetbarát városközpont alakulhasson ki.