Elsunnyogja-e Orbán az autópályabotrányt?
2014.3.10.Levélben kért magyarázatot az Együtt-PM Orbán Viktortól a Fidesz-kormány friss autópálya-botrányára, illetve a felháborító pazarlást övező kormányzati hallgatásra. A rekord-drágaságú M4-es miatt az ellenzéki párt Domokos Lászlót is megkereste: az aláírók az ÁSZ-elnöktől azt szeretnék megtudni, hogy sosem indít vizsgálatot olyan ügyben, amelyben a Közgép is érintett, vagy a későbbiekben esetleg mégis számíthatunk a kirívóan sok közpénzt költő Fidesz-közeli vállalkozás számvevőszéki ellenőrzésére.
Miután az M4-es Pest megyében épülő szakaszának párját ritkítóan szemérmetlen árazása a sajtóhírek révén még nem érte el a miniszterelnök ingerküszöbét, az Együtt-PM levélben kereste meg Orbán Viktort, emlékeztetve rá: 2010 előtt még jobban izgatta, hogy mennyit kényszerülnek fizetni a magyar adófizetők az autópálya-építésekért. A köröshegyi völgyhidat például egyenesen a Gyurcsány-korszak szimbólumának nevezte, és elszámoltatást ígért, pedig azon a szakaszon az m7-esen "mindössze" 2,8 milliárdba került egy kilométer, míg most az M4-es - az Orbán-kormány szigorú felügyelete alatt, egy sík alföldi területen - kilométerenként 3,79 milliárdért épül.
"Bármennyire elszállt s a forintárfolyam, bármilyen szánalmas teljesítményt nyújt is a magyar gazdaság, semmilyen elfogadható érv nem szól amellett, hogy Magyarországon 60 százalékkal drágábban épüljenek autópályák, mint Németországban" - fogalmaz az Orbán Viktornak címzett levél.
Lehetséges, hogy a kormányfő érdektelenségét a Közgép, a Strabag és a Swietelsky részvétele magyarázza (ha Orbán válaszol, talán majd kiderül), az viszont bizonyos, hogy az Állami Számvevőszéket azért tartjuk, hogy az ilyen homályos ügyeket tisztába tegye. Ezért Domokos Lászlónak is levelet írtunk, kérve, hogy egy pillanatra lépjen ki politikai megbízóinak világából, és gondolja át, melyek a jogai és a kötelezettségei a számvevőszék elnökének, amikor nyilvánvaló és nagy volumenű közpénzpazarlást tapasztal.
"Kérem, ne tartsa Önt vissza, hogy olyan cégekkel szemben kell eljárnia, amelyek korábban a pártfinanszírozás gyanújába keveredtek. Egy számvevőszéki elnök esetében a pártérdeket minden egyéb körülménytől függetlenül felül kell írnia az állam és az adófizetők érdekeinek" - tartalmazza a levél.
Kíváncsian várjuk, hogy akik annak idején a 2,8 milliárdos autópályát világraszóló botránynak tartották, milyen érvekkel magyarázzák majd meg, hogy a 3,79 milliárdos ár körül nincs semmi vizsgálnivaló.
Budapest, 2013. december 13.
PM Sajtó