Megosztás
2013.10.3.

Az önkény, a beteges centralizáció és a központilag irányított ellenséggyártás áldozata lett az Almádi gimnázium. Ahogy a teljes magyar közoktatás.

Botrányos a tanévkezdés országszerte. Várpalotán sem sokkal rózsásabb a helyzet, mint arról írtam nemrég, de ami az almádi Kéttannyelvű Gimnáziumban zajlott az elmúlt hónapokban, az állatorvosi lóként mutatja a fideszes oktatásügy, és a fideszes társadalomkép betegségét. Egy jól működő, jó hírű gimnázium életében okozott sorozatos káoszt a fideszes oktatási irányítás. Mindezt azért, mert az oktatás, mint ahogy a Fidesz társadalomképe a bizalmatlanságra, a félelemre és az ellenséggyártásra épül. A bajai választási csalás is pontosan mutatta, hogy a Fidesz fél a versengéstől, fél a szabad véleménynyilvánítástól, fél a helyiek önszerveződéseitől, fél mindentől, amit nem tud központilag ellenőrizni és irányítani. Ezért uralja le a Fidesz hatalomgyakorlását az önkény, a beteges centralizáció és a központilag irányított ellenségeskedés. És ezért uralkodik káosz a mai napig az almádi gimnáziumban.

Akik ismerik az előzményeket, ugorják az alábbi nyolc pontot. Azok kedvéért, akik nem követték az balatonalmádi Magyar-Angol Kéttannyelvű Gimnázium sorsát, néhány pontban összefoglalva a következő a helyzet:

Az iskola egykori igazgatóhelyettese és kollégiumvezetője, Marekné Dr. Pintér Aranka lett az ország összes tanárának főnöke a Klebelsberg Állami Intézményfenntartó Központ Elnökeként;

Marekné Dr. Pintér Aranka korábban az iskola igazgatóhelyetteseként és a kollégium igazgatójaként saját cégén, a College Bt.-n keresztül a kollégiumi szobákat minden nyáron kiadta. Ehhez hasonló ügyei és konfliktusai bőven akadtak még helyben, minek hatására a tanári közösség fellázadt ellene, és végül leváltották 1999-ben. Nagy valószínűséggel azóta őrizgeti gyűlöletét a gimnázium tantestületével szemben.

Az Almádi Gimnázium élére tavaly kinevezett Gránásiné Bácsi Tündéről kiderült, hogy jogellenesen gyűjtött adatokat a diákokról a Hallgatói Hálózat megmozdulásainak időszakában. A finomra hangolt megfélemlítő gépezet a sötétebb tekintélyelvű elnyomó rendszerek működésére emlékeztetett. A szülők beszámolói szerint egymás után hívták be a balatonalmádi a gimnázium diákjait és tanárait az igazgatói irodába és faggatták ki arról, hogy beszélnek-e meghirdetett sztrájkról, a tanárok buzdítják-e őket arra, illetve a keretszámok szóba kerülnek-e közöttük;

Szintén ő volt az, aki Heller Ágnesnek megtiltotta, hogy a gimnáziumban angol nyelven etika előadást tartson, majd végül botrányai miatt áthelyezték Pápára. Ekkor úgy tűnt, végre eljöhet a békés hétköznapok ideje a gimnáziumba, de ez csak hiú ábránd volt.

Miután augusztus 2-án pályázat nélkül felvették a gimnáziumba Széplaki Lea angol-matematika szakos tanárt (akiről senki sem hallott semmit, nem mérte fel senki az angoltudását, nem interjúztatta senki), a KLIK augusztus 5-én ki is írta végül a frissen betöltött állásra és két másik helyre a pályázatot.

Ezt követően nem sokkal az új kollégát kinevezték igazgatóhelyettesnek, annak ellenére, hogy senki sem ismerte helyben, és vezetői tapasztalata sincs, így leváltva azt a helyettest, aki 1999 óta nyolc éven keresztül, majd pár év kihagyás után az utóbbi egy évben a többség megelégedésével töltötte be ezt a posztot.

Közben meghirdették az igazgatói pályázatot, melyre Kész Zoltán és Várkuti Anna pályáztak. Kész Zoltán Almádiban tanított hat éven át, Várkuti Anna pedig jelenleg is. Kész Zoltán pályázatát érvénytelenítették, aki ezt követően támogatta az iskolában 22 éve tanító Várkuti Annát, a teljes tanári karral, szülői munkaközösséggel, diákönkormányzattal és a fideszes többségű almádi önkormányzati testülettel egyetemben.

Ennek ellenére Várkuti Anna szeptember 3-án megkapta az értesítést, hogy eredménytelen a pályázata.

Mindezek fényében „miért fordul a szülők, diákok, pedagógusok által támogatott igazgató-jelöltek ellen a kormány Balatonalmádiban és az ország sok más iskolájában” címmel írásbeli kérdéssel fordultam az „emberminisztériumhoz”. Kilenc pontban vártam a minisztérium vezetőségének válaszát:

Miért utasították el Kész Zoltán pályázatát az almádi igazgatói posztra, egy nem valós indokra hivatkozva?

Miért nem fogadták el dr. Várkuti Anna pályázatát, akit az iskola közössége egyöntetűen támogatott?

Miért nyilvánították eredménytelennek a pályázatot?

Miért nem vonatkoznak az összeférhetetlenségi szabályok Marekné Dr. Pintér Arankára, aki a KLIK vezetőjeként döntéshozói/döntéselőkészítői pozícióban van, miközben maga is az intézmény egyik vezetője volt korábban?

Hogyan jelentkezhetett és kaphatott állást a gimnáziumban egy pedagógus még a pályázat kiírása előtt? Ez kinek a felelőssége? Terveznek-e vizsgálatot a felelősség megállapítására?

Miért egy újoncot bíztak meg az igazgatóhelyettesi feladattal, miért nem az eddigi igazgatóhelyettest? Ez kinek a felelőssége?

Mikor írnak ki új pályázatot az igazgatói posztra, és biztosítják-e annak törvényes lefolyását?

Érvényesítik-e az új pályázat elbírálásánál a KLIK vezetője esetében az összeférhetetlenség elvét?

Vizsgálták-e, illetve meg kívánják-e vizsgálni, hogy a KLIK jelenlegi vezetője a '90-es években vett-e részt igazgatóhelyettesként jogsértő pedagógus-elbocsátásokban az almádi gimnáziumban?

Tegnap reggel belépve az irodámba az asztalomon fogadott a válasz. Doncsev András parlamenti államtitkár válaszában megismétli azt a valótlan állítást, hogy az egyik pályázónak, Kész Zoltánnak nem volt pedagógus végzettsége, és ezért érvénytelenítették pályázatát. Nos, ahogy azt maga az érintett is megírta: másoddiplomájában a következő szerepel: “pedagógus szakvizsga.”

Arra kérdésemre, hogy miért vettek fel három nappal a pályázat meghirdetése előtt egy tanárt az iskolába s nevezték ki őt gyors tempóban igazgatóhelyettesnek azt válaszolta a minisztérium, hogy más állásokra hirdették meg három nappal később a pályázatokat, de arra nem érkezett jelentkező. Aham. Kinevezni pedig nem azonnal, hanem 20 nappal később nevezték ki. Ennek ellentmond az, hogy a helyiek beszámolója szerint nem sokkal érkezése után már mindenki tudta, hogy ő lesz az új igazgatóhelyettes, majd az igazgatói pályázatok érvénytelenítése folytán az iskola első számú vezetője. Ahogy a bajai időközit, úgy csalta el a Fidesz ezt a pályázatot is.

Ezen felül Hoffmann Rózsa nevében azzal nyugtatná az államtitkárság a gimnázium tanulóit és dolgozóit, hogy az Almádi gimnázium igazgatóját nem is a tankerület választotta ki – ami érdekes is lett volna, hisz az elbuktatott vezetőt az összes létező testület támogatta. De összeférhetetlenség sincsen a minisztérium szerint a korábbi almádi igazgatóhelyettesből lett KLIK elnöke kapcsán, hiszen neki sem volt köze a döntéshez.  Azt írja Rózsa asszony nevében a levél, hogy bár az elutasító döntést a helyi viszonyokat jól ismerő tankerületi vezetők is javasolták, azt maga Hoffmann Rózsa államtitkár asszony hozta meg személyesen. Hoffmann Rózsa volt az, aki egy személyben jobban tudta merre van előre, mint Almádi fideszes többségű képviselőtestülete, mint a gimnáziumi diákok, tanárok és szülők közössége.

Bár meg lennék lepve, ha az Almádi Gimnázium bukott igazgatóhelyetteseként a KLIK elnöke személyes bosszú által vezérelve nem szólt volna bele az új vezető kiválasztásába, de fogadjuk most el azt, hogy a döntést Hoffmann Rózsa hozta, ő volt az, aki úgy vélte, hogy jobban tudja, mi kell az almádi giminek, mint akik ott tanítanak és tanulnak. Lehet, hogy az volt a baj a helyiek által egyöntetűen támogatott Várkuti Annával, hogy pályázati programjában leírta, hogy vezetői alapelve "a már felsorolt humán erőforrások maximális felhasználása demokratikus alapon, a szabad véleménynyilvánítás elvei szerint".

És itt érkezünk el a lényeghez. Hoffmann Rózsát ugyanis nem érdekli a szabad véleménynyilvánítás, még akkor sem, ha tanárok és diákok egységesen vannak ugyanazon a véleményen. A minisztériumi válaszlevél ugyanis a következő mondattal kezdi a záró bekezdést: „Fontos hangsúlyoznom, hogy a véleménynyilvánításra jogosultak véleménye nem köti a döntéshozót.” Még egyszer:

„Fontos hangsúlyoznom, hogy a véleménynyilvánításra jogosultak véleménye nem köti a döntéshozót.”

Ennyi.

A Fidesz rendszerében Rózsa asszony a távoli központból nagy ívben tehet a helyi Fidesz, a helyi diákság, a helyi tanárok és a helyi szülők véleményére, és egymaga jobban tudja, mivel boldogíthatja az almádi gimnázium közösségét. Így uralja le a központosított önkény és ellenséggyártás a demokratikus véleménynyilvánítás, a békés és hatékony működés és a helyi önrendelkezés elvét.

És így lesz káosz az iskolában. Nem csak Almádiban. Az egész országban. Aki így bánik a gyerekekkel, így bánik az oktatással, a tanárokkal és diákokkal, az az ország jövőjét éli fel. Ezért fogja az Együtt-PM szövetség a kormányváltás után felszámolni a központosított önkény rendszerét az oktatásban is, és helyreállítani a helyi önrendelkezést.