Nem kell útdíj, fizessenek az állami vezetők az autóhasználatért!
2015.1.4. |A PM megtalálta az egész országot felháborító új útdíjak kivezetéséhez szükséges költségvetési forrást: az Orbán-kormány minden képzeletet felülmúló szolgálatiautó-osztogatási gyakorlásának felülvizsgálatával kényelmesen meg lehetne takarítani azt a pénzt, amit az egyszerű autósok újabb megsarcolásából vár az állam. Az ellenzéki párt szerint egy szegény és egyre szegényedő ország vezetői nyugodtan járhatnak közösségi közlekedéssel: a kormánynak így az urizálás helyett több ideje jutna az emberek mindennapi gondjainak megismerésére.
Az Orbán-kabinet szerint Magyarországon kiváló a közösségi közlekedés – olyannyira, hogy most éppen a vasúti járatritkításon törik a fejüket –, ők maguk azonban mégis inkább állami autót használnak. Nem is akármennyit: míg a leggazdagabb európai országokban (például Svájcban vagy a skandináv államokban) alig tucatnyi személyautó áll a teljes államigazgatás rendelkezésére – és a magáncélú használat teljesen kizárt -, a magyar kormány viszont több száz állami vezető számára biztosít személyes használatú gépkocsit (nemritkán sofőrrel), amit sem az ország gazdasági helyzete, sem más szempont nem indokol.
Állami autót használhatnak a miniszterelnökön, a köztársasági elnökön, az országgyűlés elnökén, az alkotmánybírókon kívül a miniszterek, az államtitkárok, a helyettes államtitkárok, a kormánybiztosok, a miniszteri biztosok, a miniszterelnöki tanácsadók, a kormányhivatalok vezetői, valamint a követhetetlenül burjánzó kormányzati hatóságok és intézmények vezetői, a közepesnél nagyobb települések polgármesterei, az állami és önkormányzati cégek felső vezetői. Az érintettek jellemzően havi 3-8000 kilométert mehetnek az állami autóval térítésmentesen, de van olyan állami vezető, akinél havi 15 ezer kilométer a felső határ, és olyan is, aki elméleti felső korlát nélkül autókázhat. Az állam állja az üzemanyagot (illetve sokszor a sofőrt), az amortizációt, a szervizt, a mosást, a parkolást és minden egyéb kiadást.
Ez az értelmetlen és pazarló urizálás évente sokmilliárd forintba kerül az adófizetőknek. A PM ezért felszólítja az Orbán-kormányt: azonnal vizsgálja felül a megmagyarázhatatlanul bőkezű állami autóhasználati gyakorlatot, az indokolatlanul megítélt szolgálati autókat vegye vissza a kedvezményezettektől, a magáncélú használat minden egyes kilométerét pedig sújtsa luxusadóval. Egy szegény és egyre szegényedő ország államigazgatása nem élvezhet olyan luxusjuttatásokat, amire sehol Európában nincs példa. Az állami vezetők nyugodtan üljenek vonatra vagy szálljanak buszra ugyanúgy, ahogy a többi magyar ember teszi. A takarékosabb autóhasználattal elért költségvetési megtakarításokkal pedig ki lehetne váltani az egész országot felháborító, érthetetlen új útdíjakat.
Budapest, 2015. január 4.
PM Sajtó