Mészáros Lőrinc már a vasút fejlesztéshez is ért, csak nem eléggé?
2018.6.13. |A miniszterelnök első számú oligarchája egy ideje a vasútfejlesztésben is jelen van. Most 23 milliárdot nyert egy elhibázott és természetromboló projektre. A Párbeszéd szerint inkább valódi reformra, fejlesztésre és színvonalasabb szolgáltatásra van szükség.
Kigyulladt egy mozdony a egyik balatoni járaton, látszik, hogy volna mit javítani a vasúthálózaton, a vonatok műszaki állapotán és a forgalomszervezésen is. Nemcsak Szabadbattyántól Balatonfüredig.
Egy érdemi felújítás része volna a teljes al- és felépítmények, a biztosítóberendezések, állomások, peronok, utastájékoztatók teljes cseréje - mint például a 30-as vonal Balatonszentgyörgyig tartó szakaszán. Így biztosítható a nagyobb pályasebesség és nem amortizálnák egyhamar a vonalat a ráengedett jóval nehezebb villamos mozdonyok, még a balatoni csúcsforgalomban sem.
A 29-es vonalon azonban erről szó sincs: ez szinte kizárólag a felsővezeték felújítására koncentrál. Az eredmény tehát egy agyonhasznált, régi pálya lesz, fölötte egy alállomási betáplálás nélküli felsővezetékkel. A vonalat a ráengedett jóval nehezebb villamos mozdonyok hamar leamortizálnák, s ez akár a teljes vonal jelenlegi pályasebességét veszélyeztetné. Hamis az az állítás, hogy ez menetidő-csökkenéssel járna és az is, hogy ez a fejlesztés az egész a térség gazdasági és közlekedési kapcsolatait jelentősen felemeli. A tender megtérülési mutatója annyira alacsony, hogy azt az Unió jogszerűen nem is támogathatná. Nem véletlen tehát, hogy a beruházás kapcsán nyomozás indult januárban. Ráadásul az új EU-s szabályok szerint a pálya mentén kb. 7 méteres körzetben minden fát ki kellene irtani, ez azonban felelőtlenség komolyabb környezeti beruházás nélkül, hiszen a löszfalat jelenleg a fák tartják.
Mindeközben szétrohad a budapesti agglomerációs vasút, a pályán szinte végig csak nagyon lassan 10-20 km/h-val közlekedhetnek a vonatok a pálya rossz állapota miatt. Az országos vonalhálózaton tehát ezernyi fontosabb beruházásra kellene pénzt költeni – itt az ideje, hogy a kötöttpályás közösségi közlekedés kellő figyelmet kapjon, a 29-es vonalra szánt forrást pedig a jóval fontosabb és sürgősebb vasúti fejlesztésekre fordítsák!
Budapest, 2018. június 13.
V. Naszályi Márta
a Párbeszéd elnökségi tagja, szakpolitikus, fővárosi képviselő