Megosztás
2016.2.9. |

A csepeli HÉV megszüntetése, villamossá alakítása nagyon komoly tiltakozást váltott ki nem csak a csepeli, de az agglomerációban élők között is. Ez nem is csoda, hiszen előzetesen semmiféle egyeztetés nem történt ezzel kapcsolatban a lakosokkal.

 

Ezért nyílt levelet írtunk Tarlós István Főpolgármester Úrnak és Borbély Lénárd Polgármester Úrnak, melyet alább teljes terjedelmében közzéteszünk. Várjuk a válaszokat!

  

Tisztelt Főpolgármester Úr, tisztelt Polgármester Úr!

 

A Fővárosi Közgyűlés múlt szerdai ülésén megszavazásra került a megpályázni kívánt olimpiai rendezés úgynevezett mesterterve. Ebben a dokumentumban a tervezett beruházások között szerepel a csepeli HÉV (H7) vonal teljes és a ráckevei HÉV (H6) részleges integrálása a villamos hálózatba.

 

Bizonyára Önök számára is ismert, hogy a tervvel kapcsolatosan azonnal lakossági tiltakozás kezdődött, több online petíció is indult az ügyben. Ez egyáltalán nem meglepő, hiszen erről a tervről korábban semmiféle egyeztetés nem folyt a lakosokkal.

 

A tervezett változtatással kapcsolatban értetlenségünknek szeretnénk hangot adni, mivel az Önök által elfogadott Budapest 2030 hosszú távú városfejlesztési koncepcióban a csepeli, a ráckevei, illetve a szentendrei HÉV-ek összekötésének megvalósítása szerepel Észak-Déli regionális gyorsvasút néven (a köznyelvben csak 5-ös metróként emlegetik), nem esik szó benne villamossá történő átalakításról.

 

Idézet a dokumentum 56. oldaláról: „Az elővárosi közlekedési rendszerbe integrálva, a Duna tengely mentén egy kapacitív elővárosi vonal kialakítását eredményezné a HÉV vonalak összekötése, és regionális gyorsvasúttá fejlesztése, mely a belvárosban metróként funkcionál.” Ugyanennek a dokumentumnak a 152. oldalán található térkép az ún. 5-ös metró megépülését tartalmazza 2030-ig.

 

A hosszú távú tervekre való utalásokat az elfogadott mesterterv is tartalmaz a 29. oldalon, mintegy átmeneti megoldásként tekintve a villamoshálózatba történő integrálásra: „A településszerkezeti terv távlatban a Csepeli-, Ráckevei- és a Szentendrei HÉV-vonalak pesti belváros alatti metró jellegű összekötésével egy regionális gyorsvasutat kíván létrehozni. A távlati fejlesztés megkezdésére jelenleg nem adottak a feltételek, azonban a mai HÉV műszaki állapota már középtávon kikényszeríti a beavatkozást. A HÉV vonalak megszüntetése, a vonalak villamoshálózatba integrálása ésszerű megoldás lehet (VFK 11.3. célja), amely nem akadályozza a távlati célt (VKF 11.1. célja), ugyanakkor időben kedvezően szolgálhatja az olimpiai és paralimpiai játékok megrendezését.”

 

Megítélésünk szerint a HÉV villamossá alakítása szemben áll a hosszú távú fejlesztési koncepcióban foglaltakkal, illetve a mestertervben megfogalmazottakkal is: „A budapesti olimpia megrendezése akkor hasznos a főváros számára, ha a játékok kapcsán – a város számára szükséges – fejlesztések valósulnak meg, amelyek az olimpia nélkül nem lennének elérhetők, vagy legalábbis megvalósítási idejük kitolódna.”

 

Külön felhívnánk a figyelmet a Közgyűlésben Borbély Lénárd csepeli polgármester által elmondottakra, miszerint az Észak-Déli regionális gyorsvasút megvalósításának közép- és hosszútávon nincs realitása.

 

Ezért az alábbi kérdésekre várjuk Önöktől a választ, melyet kérünk minden csepeli lakos és az agglomerációban élő érintettek számára is eljuttatni:

 

-          Miért nem volt semmilyen lakossági egyeztetés a hosszú távú fejlesztési tervekkel szemben megvalósítandó új elképzelésekről?

 

-          A H7-es HÉV villamoshálózatba integrálása hosszú távú, végleges megoldás-e vagy az olimpiai játékok után megvalósul valamikor az 5-ös metróként ismert regionális gyorsvasút? Amennyiben tervezik az 5-ös metró megvalósítását, az mikorra várható?

 

-          Vizsgálták-e annak lehetőségét, hogy az esetleges olimpiáig az 5-ös metrónak csak egy része, a csepeli és ráckevei vonalak összekötése és föld alatt a Boráros térig való elvezetése megvalósuljon?

 

-          Az eddig tervezett 5-ös metróval kapcsolatosan merült-e már fel kiadása a Fővárosi Önkormányzatnak, amennyiben igen, mekkora összeget költöttek eddig ennek tervezésére?

 

-          Igaz-e, hogy a látványterveknek megfelelően az olimpia ideje alatt a csepeli villamos végállomása a Csepel-sziget csúcsán lesz és az átszálláshoz több száz métert kell gyalogolnia az embereknek? Amennyiben ez a helyzet, ez pontosan meddig fog fennállni az olimpia megkezdése előtt, illetve után?

 

-          Készült-e bármilyen hatástanulmány arra vonatkozóan, hogy a Csepelről és a Ráckevéről érkező villamosok el tudják-e látni megfelelő kapacitással az utazóközönséget, illetve, hogy a Soroksári úton futó 2/24-es villamos vonalra rávezethető-e ekkora plusz terhelés két irányból?

 

-          A mesterterv a HÉV-ek felújítási szükségletével magyarázza a változtatást, de az anyag az addigra már 40 éves Tátra villamosok jelentős használatával számol, ami nem eredményezne minőségi javulást véleményünk szerint. Van-e bármilyen garancia arra, hogy az említett vonalakon a XXI. századi kívánalmaknak megfelelő modern villamosok közlekedjenek?

 

-          Van-e arra vonatkozó adat, számítás, hogy a pályázat pozitív elbírálása esetén az olimpiai park beruházásai, illetve a HÉV átalakítása mennyi időn keresztül lehetetlenítené el a csepeliek, illetve az agglomerációból érkezők közlekedését az elterelések, lezárások, HÉV-átalakítás miatt? Milyen elképzelések vannak a várhatóan évekig fennálló áldatlan állapotok megfelelő kezelésére?

 

Az az álláspontunk, hogy amíg a fenti kérdésekre nem érkeznek érdemi, megnyugtató válaszok, addig senki sem jelentheti ki, hogy az átalakítással a csepeliek, illetve az agglomerációban élők jól járnának.

 

Válaszaikat előre is köszönjük.

 

Tisztelettel,

 

Hudák János

Önkormányzati képviselő

Párbeszéd Magyarországért